Zakelijk Beter
Image default
Werkgelegenheid

Belangrijke vaardigheden om succesvol te kunnen zijn in administratief werk

Wil jij werken op administratief vlak? Een goede keuze, want administratief werk kan heel veelzijdig zijn. Er zijn meerdere verschillende functies te vinden voor mensen die in de administratie van een bedrijf of organisatie willen werken. Je kan bijvoorbeeld werken als administratief assistent, officemanager of executive assistant. Het is dan wel belangrijk dat je bepaalde vaardigheden goed onder de knie hebt. We geven je graag een overzicht van de belangrijkste vaardigheden om straks ook een mooie carrière in de administratie op te bouwen. Wil jij administratief werken in Noord-Holland Noord? Met deze vaardigheden heb je dan gelijk een voorsprong.

Houd je computer- en softwarekennis op peil

Werken op administratief vlak betekent dat je goede overweg moet kunnen met computers en meerdere verschillende softwareprogramma’s. De bekende software van Microsoft (denk aan Word, Excel, PowerPoint en Outlook) is eigenlijk wel een must. Maar er zijn ook steeds meer bedrijven waar gewerkt wordt in Google Workspace. Zorg ervoor dat je altijd up-to-date bent wat de nieuwe ontwikkelingen betreft en zodat je goed weet wat er met bepaalde software allemaal mogelijk is. Al deze programma’s worden nu eenmaal regelmatig voorzien van een nieuwe update.

Kan jij goed typen?

Als administratief medewerker breng je een groot deel van je werkdag achter een toetsenbord door. Het is dan wel belangrijk dat je snel, accuraat kan typen. Zo bespaar je jezelf niet alleen tijd, maar zorg je er ook voor dat jij alle documenten en mails snel en nauwkeurig kan verwerken. Houd je typevaardigheid op peil, of volg een online cursus om het aantal aanslagen per minuut een beetje op te krikken.

Goed kunnen plannen is zeer belangrijk

Werk je fulltime of als bijbaan in Alkmaar in de administratie, dan moet je vaak meerdere taken en projecten tegelijk kunnen beheren. Zaken als effectief plannen en prioriteiten stellen zijn dan heel belangrijk. Er zijn heel wat tools beschikbaar die je hierbij kunnen helpen. Denk dan bijvoorbeeld aan Trello of Asana. Dit zijn planners die eraan bijdragen dat jij je deadlines kan halen, maar die er ook voor zorgen dat je efficiënt met taken om kunt gaan. Houd een dagelijkse takenlijst bij en werk gestructureerd, om jezelf nog productiever te maken.

Goede communicatie is heel belangrijk

Ook communicatie is een belangrijk onderdeel als je succesvol wil zijn als administratief medewerker. Je bent namelijk de hele dag bezig met het opstellen van brieven, e-mails en rapporten. Het is daarbij belangrijk dat je helder, professioneel en foutloos schrijft. Een cursus zakelijk schrijven is in dit geval nooit een slecht idee. Let er hierbij op dat mondelinge communicatie ook belangrijk is. Je moet vergaderingen bijwonen, hebt telefonisch contact met klanten en zal wellicht ook weleens een presentatie moeten geven. Het is dan essentieel om duidelijk en effectief te kunnen communiceren. En niet onbelangrijk: goed kunnen luisteren is ook een pré!

Werken in een team

Als je een administratieve functie hebt, dan moet je vaak samenwerken met andere afdelingen of mensen binnen je team. Is dit iets wat jij graag en goed doet, sta je open voor feedback en sta je altijd klaar om anderen te ondersteunen, dan kan dat een zeer positief effect hebben op je carrière. Zo kan je soepel werken en draag je ook nog eens bij aan een positieve werksfeer.