Een sterk merk vormt een van de belangrijkste onderdelen van een succesvolle onderneming. Een goede reputatie zorgt ervoor dat klanten jouw product of dienst afnemen en de concurrentie links laten liggen. Uiteraard hangt er aan het opbouwen en onderhouden van zo’n goede reputatie vaak een prijskaartje. Marketing en advertenties zijn voor veel organisaties een flinke kostenpost. Om ervoor te zorgen dat al dat geld juist besteed wordt kun je de hulp inschakelen van media monitoring. Hiermee krijg jij een snel en helder overzicht van de berichten die over jouw merk de ronde doen. Media monitoring in het kort Eigenlijk zegt de naam het al. Media monitoring is het volgen van wat er in allerhande media over een bepaald onderwerp wordt gezegd. Dit onderwerp kan een merk zijn, maar ook een bedrijf of een specifiek product of een bepaalde dienstverlening. De media die gevolgd worden beslaan vrijwel het hele spectrum, van de klassieke krant en reclamefolders tot radio en televisie. Uiteraard kan ook het internet vandaag de dag niet ontbreken. Een goede media monitoring campagne analyseert tevens wat er op sociale media over je merk wordt gezegd. De verzamelde informatie wordt omgezet in een helder rapport met concrete cijfers, voorzien van advies. Het praktisch nut van media monitoring Op de hoogte zijn van de reputatie van je merk is een goed uitgangspunt bij het bepalen van je adverteerstrategie voor de toekomst. Merk je bijvoorbeeld dat het op sociale media ontbreekt aan berichtgeving over je producten, dan kun je concluderen dat de veelal jonge gebruikers van deze media nog onbekend zijn met je merk. Verkoop je een product dat met name door jongeren en jongvolwassenen wordt gebruikt, dan loont het om meer in te zetten op marketingcampagnes die bij deze doelgroep aansluiten. Besteed je marketingbudget hierbij aan advertenties op internet- en sociale mediaplatforms, aangezien dit de media zijn waar jonge mensen de meeste tijd mee doorbrengen. Hoe media monitoring werkt Een organisatie als Media Info Groep volgt ruim 100.000 Nederlandstalige media, van kranten tot blogs en videokanalen. Om hieruit de relevante berichten over een bepaald merk te vinden maken media experts gebruik van handige, vaak digitale, tools. Hiermee wordt automatisch gezocht naar relevante kernwoorden. Naast de moderne digitale gereedschappen komt er ook een flinke portie kennis en mensenwerk te pas aan media monitoring. Ervaren leesexperts weten in een oogopslag welke bladen of pagina’s de moeite van het doornemen waard zijn, en in welke ze gegarandeerd niets over je merk zullen vinden. Krijg periodieke updates Bij het leveren van een rapport houdt media monitoring niet op. Zo’n rapport geeft namelijk slechts inzicht op een bepaald moment, en kan volgende maand alweer verouderd zijn. Vandaar dat professionele media monitoring vaak werkt met een online systeem, waarin veranderingen in een digitaal rapport continu ingevoerd worden. Heeft zich recentelijk een grote gebeurtenis afgespeeld waardoor de berichtgeving omtrent je merk is veranderd? Dan zie je dit snel terug in de online media monitoring tool, en krijg je bovendien een notificatie. Zo kun je snel inspelen op de actualiteiten en je adverteerstrategie hierop aanpassen.
|