Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is niets anders dan het vindbaar maken van websites in de gratis zoekresultaten van zoekmachines (organische zoekresultaten). SEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid, zodat je meer én hoger scoort in Google. Er zijn verschillende stappenplannen mogelijk om aan de gang te gaan met je SEO. Onderstaand stappenplan passen wij vaak toe omdat hij praktisch en handig is.

1.      Doelen en Thema’s

Je moet allereerst voor ogen hebben wat je gaat doen en waarom je dit wilt gaan doen. Op welke thema’s wil je vindbaar gaan worden en wat zijn de resultaten die je uiteindelijke wilt gaan boeken met je gekozen SEO strategie? Hierbij kun je het trechtermodel gebruiken: branding > Traffic > Leads > Sales.

2.      Analyses

In de analyse ga je uitzoeken op welke zoekwoorden je gevonden wilt gaan worden. Probeer dichtbij de vraag van jouw doelgroep te blijven, welke woorden gebruikt jouw doelgroep om uiteindelijk een product of dienst van jouw af te nemen? In een goed zoekwoordonderzoek zit veel desktop research en denkwerk. Het is meer dan een kijkje nemen in de Google Keyword Planner. Kijk bijvoorbeeld ook naar je concurrenten, welke zoekwoorden gebruiken zij nou eigenlijk?

3.      Nulmeting

Je hebt je doelen en thema’s voor ogen en je hebt een analyse uitgevoerd waarin je zoekwoorden in kaart hebt gebracht. Nu is de tijd aangebroken om een nulmeting te gaan uitvoeren. Je gaat kijken wat je ranking is op de door jouw gekozen zoekwoorden. Over een x aantal maanden kun je deze input namelijk gaan gebruiken om te analyseren of je inspanningen daadwerkelijk geresulteerd hebben in betere rankings. Zoekmachine optimalisatie is een traag proces, verwacht niet naar een paar weken al keiharde resultaten.

4.      Contentplan

Natuurlijk heb je een helder plan nodig waarin je beschrijft/visualiseert hoe je de uiteindelijke content (bestaande & nieuwe pagina’s), gaat wegzetten in je site. Ga je hiervoor nieuwe pagina’s aanmaken, bestaande pagina’s optimaliseren of ga je een combinatie hiervan toepassen?

5.      SEO-Copywriting

Je bent ondertussen al een heel eind. Aangezien je voor ogen hebt waar je de content gaat wegzetten in je site kun je nu aan de slag met het schrijven van teksten die voldoen aan een set SEO-richtlijnen. Heb je alle content gereed? Pas dan je contentplan toe.

Met dit stappenplan heb je pas een deel van je SEO behandeld. Het verkrijgen van vermeldingen op websites van anderen (linkbuilding) is bijvoorbeeld ook weer goed voor je SEO.

Waar blijven de bezoekers?

Natuurlijk wil je snel resultaat zien van je uitgevoerde SEO inspanningen maar in Google Analytics zie je nog niet echt een stijging van de organische bezoekers. Hoe komt dit? Google heeft de gewoonte om nieuwe websites in de ‘wachtkamer’ te zetten. Het opbouwen van een nieuwe geweldige website wil niet gelijk zeggen dat je bovenaan staat in de zoekresultaten. Soms kost het wat tijd voordat jouw werk resultaat laat zien.

Wat is SEA?

Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd, is het betaalde gedeelte van de zoekmachine. In Google Adwords maak je advertenties met zoekwoorden en deze link je naar een landingspagina op de website. De consistentie in je Adwords campagne van zoekwoord, advertentietekst, landingspagina, cost per click en Quality Score bepaalt wat je betaalt aan Google Adwords.

Wat is verband tussen SEO en SEA? In Google Analytics kun je bekijken welke zoekwoorden bezoekers hebben gebruikt. Deze ga je vervolgens hanteren in Google Adwords zodat je daar extra clicks op krijgt. Door continu met SEO bezig te zijn maak je je site beter. Dit verhoogt je Quality Score en verlaagt uiteindelijk de kosten omdat SEO geen geld kost. SEO biedt dus extra middelen voor SEA door de juiste zoekwoorden toe te passen. SEO en SEA verrijken elkaar, en hierdoor krijg je meer tijd voor conversie optimalisatie.

Kom je er niet uit?

Na het lezen van deze blog is er hopelijk meer duidelijk geworden wat SEO en SEA nou eigenlijk betekent. Mocht je meer vragen hebben omtrent deze onderwerpen, neem geheel vrijblijvend contact met ons op. 010-3400345